دسته:
عطر با رایحه میوه، دنیایی شاداب، رنگارنگ و فوق العاده وسوسهانگیز دارد. این رایحه ها اغلب تداعیگر جوانی، نشاط، تابستان و شیرینی زندگی هستند. در ادامه به معرفی و توضیح انواع مختلف این عطرها می پردازیم.
رایحه های میوه ای معمولاً در دسته رایحه های مدرن و زنانه قرار می گیرند. اگرچه امروزه در بسیاری از عطرهای مردانه نیز به عنوان رایحه های مکمل و تازه استفاده می شوند. آن ها می توانند در گروه اصلی شربری (شیرین) یا مرکباتی (تازه) طبقهبندی شوند.
رایحه میوهای می تواند به صورت تکرایحه (مثلاً فقط تمشک) یا در ترکیبی پیچیده با گل ها، چوب ها و ادویه ها ظاهر شود.

انواع اصلی عطرهای میوهای
۱. خانواده مرکباتی (Citrus Fruits)
این رایحهها تازه، انرژیبخش و کمی ترش هستند. معمولاً در نت اول (شروع) عطرها استفاده میشوند و حس تمیزی و شادابی فوری ایجاد میکنند.
پرتقال (Orange): رایحهای شیرین و آفتابی. انواع مختلفی دارد:
1-عطر پرتقال خونی: عمیقتر و با رگهای از انار.
2-عطر نارنگی: شیرینتر و لطیفتر از پرتقال.
3-عطر نارنج: کمی تلخی و پیچیدگی جذاب دارد.
لیمو: تازه، تمیز و نشاطآور. مانند یک لیوان لیموناد خنک.
گریپفروت: رایحهای تلخ-شیرین، مدرن و پرانرژی.
لیموترش: تیزتر و سبزتر از لیمو.
یوز: یکی از کلیدیترین رایحهها در عطرسازی. رایحهای بین لیمو و پرتقال با بویی درخشان و کمی گلدار.
نمونه عطرهای معروف با رایحه مرکبات: عطرهای کلاسیکی مانند اکوادی پوروم (Eau d’Orange Verte) از هرمس که رایحه نارنج و نارنگی را تداعی میکند.
۲. خانواده توتها و میوههای قرمز
این گروه، قلب رایحه های شیرین و وسوسهانگیز هستند. معمولاً در نت قلب عطرها جای میگیرند و حس زنانگی و جذابیت را القا می کنند.
توت فرنگی: رایحه ای بسیار شیرین، آبدار و شاد که اغلب در عطرهای جوان پسند یافت می شود.
تمشک: رایحهای شیرین با کمی ترشی، پیچیده و جذاب.
بلک بری یا تمشک سیاه: عمیق تر، مانند شراب و کمی مرموز.
گیلاس: بسیار شیرین و لذیذ، مانند آبنبات یا شیرینی.
انار: رایحه ای منحصر به فرد، شیرین و گس که حس اکسوتیک و طبیعی دارد.
آلبالو: ترشتر و تازهتر از گیلاس.
نمونه عطرهای معروف: عطر لاوی (La Vie Est Belle) از لانکوم که رایحه تمشک در نت قلب آن بسیار مشهود است. یا عطر مای شی (Miracle) از لانکوم که رایحه لیچی دارد.

۳. خانواده میوههای استوایی
این رایحه ها غریب، آبدار و تابستانی هستند و حس سفر به جزایر گرمسیری را تداعی می کنند.
انبه: شیرین، خامهای و آبدار.
آناناس: رایحهای شیرین و اسیدی با حس استوایی قوی.
نارگیل: شیرین، خامه ای و گرم که حس آرامش و دریا را القا می کند.
لیچی: رایحهای فوق العاده لطیف، گل-مانند و شیرین با کمی ترشی. بسیار محبوب در عطرسازی مدرن.
پاپایا: شیرین و گرم.
انجیر: رایحهای خاص، شیرین و شیره ای با رگههای سبز. هم میوه و هم برگ آن در عطرسازی استفاده می شود.
نمونه عطرهای معروف: عطر آنجل (Angel) از موگلر که ترکیبی منحصربهفرد از انجیر و نارگیل را دارد.
۴. خانواده میوه های سبز و تازه
این رایحه ها سبک، ترد و طبیعی هستند.
سیب: رایحه ای تازه، آبدار و آشنا. هم به صورت سبز و ترش و هم به صورت قرمز و شیرین استفاده می شود.
عطر سیب سبز: تازه و جوان.
گلابی: رایحه ای لطیف، آبدار و کمی گلدار.
هلو: رایحه ای نرم، پودری و بسیار شیرین که حس نرمی و لطافت پوست را القا می کند.
شلیل: شیرین و شبیه به هلو، اما تازهتر.
زیتون: رایحه ای سبز، تلخ و بسیار مدرن که کمتر متداول است.
نمونه عطرهای معروف: عطر لایت بلو (Light Blue) از دولچه اند گابانا که رایحه سیب سبز در نت آغازین آن مشهور است.

۵. خانواده میوههای شرابی و تیره
این رایحه ها عمیق، گرم و اغلب مرموز هستند و در عطرهای شربری و خاورمیانه ای یافت می شوند.
آلو: رایحه ای شیرین و شرابی با عمق زیاد.
آلوچه: عمیقتر و تیره تر.
انگور: شیرین و آبدار.
انجیر سیاه: شیرین، شرابی و گرم.
نمونه عطرهای معروف: بسیاری از عطرهای خانه مونتاله (Montale) و مانسرا (Mancera) از رایحه آلو و انجیر استفاده میکنند.
نحوه انتخاب عطر میوهای مناسب شما
الف) اگر عطر تازه و انرژیبخش می خواهید: به سراغ خانواده مرکباتی (لیمو، نارنگی، گریپفروت) بروید.
ب) اگر عطر شیرین و جذاب می خواهید: خانواده توتها و میوه های قرمز (تمشک، بلکبری، توت فرنگی) انتخاب مناسبی هستند.
ج) اگر عطر خاص و تابستانی می خواهید: خانواده استوایی (لیچی، انبه، نارگیل) را امتحان کنید.
د) اگر عطر لطیف و زنانه می خواهید: هلو، گلابی و سیب گزینههای فوق العادهای هستند.
به یاد داشته باشید که رایحه نهایی یک عطر، ترکیبی از تمام نت ها (شروع، قلب و پایه) است. یک عطر میوه ای ممکن است در شروع توت فرنگی باشد، اما در قلب با یاس و در پایه با چوب صندل ترکیب شود. بهترین کار این است که عطر را روی پوست خود امتحان کنید و ببینید چگونه با شیمی بدن شما واکنش نشان می دهد.
